Навчання традиційне, форми – інноваційні

Навчання традиційне, форми – інноваційні

Відкриття семінару відбулось в Маневицькій ЦРБ. На зустріч прийшли представники місцевої влади, Артишук А.Н. – перший заступник голови райдержадміністрації та Веремчук Л.В. – заступник голови районної ради, Сачук Н.Я. – інспектор відділу культури і туризму райдержадміністрації. В своїх виступах вони підкреслили важливість розвитку і підтримку галузі культури на 2011-2015р.р. згідно районної програми діяльності, в т.ч. забезпечення підтримки бібліотек. Ними було висловлено однозначну думку – оптимізацію бібліотек в районі поставлено на надійний шлях, позаяк бібліотеки є єдиними інформаційними центрами в сільській місцевості. 

Заступник директора районного центру зайнятості Мельник О.І. наголосила, що бібліотеки покликані бути дієвими провайдерами в допомозі вибору професії, пошуку роботи молоддю. Вони готові до співпраці, пропонують скористатись інтернет-порталом «Труд» та допомагають в написанні резюме. 

Директор Халик Г.П. презентувала діяльність книгозбірень Маневицької РЦБС як інформаційних, дозвіллєвих центрів для молоді. Оцінила професійний рівень кожного працівника. Команда однодумців активно реагує на зміни в суспільстві, пропонуючи нові форми та моделі роботи. Висловила надію, що комп’ютеризація бібліотек, які брали участь в конкурсі проектів програми «Бібліоміст», розширить інформаційне поле для мешканців району. Акцентувала увагу на підтримку влади та взаємодію з освітніми закладами, що дає позитивні результати в роботі.

На базі Прилісненської сільської бібліотеки-філії відбулось виїзне засідання семінару за участю голови сільської ради Терещенко І.І. Він відмітив, що у вирішенні першочергових питань громади він опирається на працівників закладів культури, освіти та медицини. Директор місцевої ЗОШ Бузко В.М. охарактеризувала бібліотеку як установу, яка забезпечує безперервну освіту та самоосвіту юнацтва. Завдяки їм бібліотека має гарні контакти творчої співпраці та постійну турботу та підтримку у всіх починаннях. Ця установа порадувала змістовністю своєї роботи. Завідувач бібліотеки-філії Шишолік Т.І. зауважила: «Ми маємо добрі традиції та перспективи, а завдяки чорнобильській програмі «Відродження і розвиток» – IKRIN у нас відкрито Інтернет-центр. Це перший такий проект в області. На його реалізацію були виділені кошти, за які зроблено ремонт двох кімнат бібліотеки та приміщення БК, закуплено меблі та придбано 5 комп’ютерів з підключенням до мережі Інтернет. Ви переконались, що в нашій книгозбірні зараз дуже гамірно і багатолюдно, адже відкрито безкоштовний доступ до використання інформаційних ресурсів мережі Інтернет».

Другий день навчання проходив на базі обласної бібліотеки для юнацтва. В його роботі взяв участь заступник начальника обласного управління культури і туризму облдержадміністрації Дмитрук В.Ю. Він наголосив, що бібліотека повинна бути центром розвитку знань і поділився враженнями від відвідувань бібліотек за кордоном. В своєму виступі «Особливості діяльності закладів культури з молоддю в країнах ближнього зарубіжжя» розповів, якою бачить роль і місце бібліотеки уряд Польщі: «Це має бути місце, пристосоване для проведення зустрічей. Тут ми йдемо шляхом скандинавських реформ. Там бібліотеки розвинулися за цією схемою. Цю програму фінансує польський уряд, але немалу частину коштів покриває місцеве самоврядування. Інститут Книги підготував програму курсів для бібліотекарів у всій Польщі, де вони навчаться працювати по-новому, а саме: як активізувати громадське життя, як проводити маркетинг бібліотеки. Ми також розробили програму, на мій погляд, дуже важливу, відповідно до якої всі польські бібліотеки (їх близько 8500) до кінця цього року отримають доступ до безплатного швидкісного Інтернету. А також запустили сучасну програму каталогізації. Завдяки їй уже наступного року читачі зможуть замовляти собі бібліотечні книжки, сидячи вдома. Крім того, не менш важлива річ – інвестування у самі приміщення бібліотек. У 2011 р. польський уряд затвердив відповідну програму. Згідно з нею за найближчі п'ять років на реконструкцію та побудову бібліотек з державного та місцевих бюджетів буде виділено 400 млн. злотих (1 злотий = 2,82 грн. за курсом Нацбанку ). Це дасть змогу побудувати кількасот нових бібліотек на кшталт скандинавських, тобто світлих, просторих і сучасних. Завдяки цим програмам про бібліотеки вже починають говорити більш схвально».

Директор ОУНБ імені Олени Пчілки Стасюк Л.А. у виступі «Діяльність бібліотечних установ області: стан і перспективи» окреслила місце, розвиток та перспективи діяльності публічних бібліотек області, їх активну участь у вирішенні питань, пов’язаних з проблемами молоді. Наголосила, бібліотеки повинні сприяти формуванню інтелектуального та інформаційного рівня молоді, проблема читання якої на сьогодні стоїть гостро, і це вже стало турботою на рівні держави. 

Слухачів семінару зацікавив спектр питань, порушених у виступі «Нові стандарти професії бібліотекаря у формуванні юнацького читання» директора ВОЮБ Мах М.М., яка зробила основні акценти в цьому питанні, а саме: «Дуже цінним є те, що в умовах фінансової скрути активізувалась участь бібліотек у програмі «Бібліоміст». Це піднесе роль публічної бібліотеки як сучасного інформаційного центру. Йде переорієнтація бібліотеки з традиційної роботи на активне використання електронних носіїв. І, що дуже важливо, - це гарантує:

– зміцнення матеріально-технічної бази;

– підвищення рівня забезпечення документами на традиційних та електронних носіях;

– комп'ютеризацію сільських бібліотек і підключення їх до загального інформаційного простору;

– удосконалення системи безперервної освіти працівників сільських бібліотек.

Бібліотека в епоху комп’ютеризації стає всюдисущою для користувачів і потрібною їм. Користувач бібліотеки є центром тяжіння, для нього – всі сервіси, ресурси, технології. Бібліотекам же потрібно дослухатись до їх пропозицій, проявити активність, вивчати потреби громади і активно втручатись своїми комунікативними та інформаційними формами до вирішення їх проблем. Справа, як виявляється, не така проста і для організації такої праці необхідно фахівцям повсякчас вчитися, шукати форми співпраці, довіри і позитивними результатами здобувати авторитет.

Щоб заслужити громадське визнання, бібліотекарі по-новому повинні усвідомити сутність професії. Для цього необхідно створити орієнтири щодо нового характеру праці бібліотекаря, виховати ціннісні професійні орієнтири. Бібліотекарі повинні вміти входити в інформаційне поле місцевої громади та знаходити спільну мову із потенційним читачем. Постійно виробляти чітку систему самореалізації. Не повинен бути байдужим бібліотекар до такої категорії читачів як пенсіонери, діти-інваліди, яким потрібно нести інформацію, щоб допомогти виживати в цей нелегкий час, або шукати захисту у влади, вчасно ознайомити з законами щодо їх соціального захисту.

Серед груп громади особливе місце займають учні, педагоги. 

Тому небайдужий фахівець бере участь в інформаційному забезпеченні навчальних програм, використовує сучасні комп'ютерні технології, урізноманітнює форми залучення до читання учнів різних вікових груп. Виявляє і підтримує інформаційно-предметний інтерес талановитих та обдарованих дітей. Сприяє формуванню й розвитку професійних інтересів з врахуванням можливостей школяра та потреб ринку праці.

Педагогічна діяльність бібліотекаря й бібліотеки – це складна багатокомпонентна система. Вона поєднує такі найважливіші види як виховний, освітній і самоосвітній, інформаційний, комунікативний, організаторський, інтерактивний, соціально-психологічний, творчий, дослідницький».

Заступник директора обласної бібліотеки для юнацтва Єфремова А.С., презентувала матеріали «З досвіду впровадження інноваційних форм роботи з обслуговування молоді в бібліотеках України» та підкреслила важливість їх активнішого використання в діяльності бібліотек Волині. (презентація додається). 

У виступі «Участь бібліотек в обласних оглядах-конкурсах як вагомої складової роботи з молоддю» завідувач відділу методико-соціологічної роботи та менеджменту Прийма К.А. проаналізувала діяльність юнацьких структурних підрозділів області, назвала кращі з них за основними показниками та окреслила результати проведення обласних оглядів-конкурсів, зокрема на кращий сценарій масового заходу з популяризації серед молоді знань з питань попередження злочинності, профілактики наркоманії та СНІДу. Роботи переможців були видані в збірнику сценаріїв «Не загуби своє майбутнє». Було презентовано матеріали бібліотек-переможниць обласної краєзнавчої експедиції «Війна пройшла крізь їхні долі». Кращі з них раніше були нагороджені бібліотечками книг, а на семінарі відзначені Подяками Волинської обласної організації Національної спілки краєзнавців України. Вона відзначила особливості цієї експедиції як колегіальну роботу бібліотеки, школи та ветеранських організацій. Підкреслила: «На адресу оргкомітету конкурсу надійшло 16 матеріалів з 10-ти ЦБС. Бібліотекам вдалось зібрати цікаві документи з історії своїх населених пунктів, його жителів, які знаходились в домашніх архівах, і могли б бути з часом втраченими. 

Переможцями стали такі установи: 

І місце Шацька ЦРБ 

ІІ місце Маневицька ЦРБ 

Турійська ЦРБ

ІІІ місце Камінь-Каширська ЦРБ 

Любомльська ЦРБ 

Заохочувальні: 

Ратнівська ЦРБ 

бібліотека-філія с. Смідин Старовижівської РЦБС

бібліотека-філія с. Копачівка Рожищенської РЦБС

бібліотека-філія с. Сильно Ківерцівської РЦБС

бібліотека-філія с. Лобна Любешівської РЦБС.

Всі матеріали віртуальних краєзнавчих виставок конкурсу підготовлені творчо, викладені емоційно, доступно. 

Змістовно та професійно зібрані матеріали, представлені з використанням інноваційних технологій, у віртуальній виставці Шацької ЦРБ. Вони в цілому розповідають про події ІІ світової війни і долі жителів району воєнних років. 

Велику пошукову роботу провели бібліотекарі Маневиччини. Саме новизна та оригінальність характерна для виставкових матеріалів ЦРБ. Зворушливим є відеофільм про тяжку вдовину долю жительок району. 

Віртуальна виставка «З пам’яттю про незабутнє» Турійської ЦРБ відзначається ретельністю в оформленні та систематизації документів. Цікавим є розділ про остарбайтерів. 

Бібліотечно грамотно представили краєзнавчі матеріали на віртуальній виставці працівники Камінь-Каширської РЦБС . Вразили своєю різноплановістю, надзвичайним об’ємом історичних фактів та краєзнавчою цінністю матеріали Любомльської ЦРБ. 

Цікаві документальні факти періоду воєнного лихоліття були зібрані в бібліотеках Ратнівської, Старовижівської, Рожищенської, Ківерцівської Любешівської РЦБС.

Всі матеріали є важливими документами і розповідають про реліквії (листи з фронту, похоронки, орденські посвідчення, фото тощо). Вони будуть потрібними для багатьох поколінь волинян. Наразі ці матеріали вже є основою для тих, хто прагне досліджувати та пізнавати правдиву, героїчну історію України, а також базою для формування позитивної свідомості, гордості за своїх земляків, історичне минуле краю. 

Матеріали переможців останнього будуть почергово представлені на сайті нашої бібліотеки». 

Участь бібліотек області у Всеукраїнських соціологічних дослідженнях, зокрема, яке ініціювала ДЗ «ДБУ для юнацтва» у 2011 р. «Сучасна картина читання юнацтва та молоді» проаналізувала головний методист цього відділу Корчинська З.Г. Вона окреслила основні моменти:

«На Волині У Всеукраїнському соціологічному дослідженні взяли участь 219 бібліотек, в тому числі ВОЮБ, 12 ЦРБ, 8 міських бібліотек-філій та 179 сільських бібліотек-філій.

Під час проведення соціологічного дослідження з’ясувалось, що на формування навичок читання пріоритетний вплив мають сімейні традиції, позитивне ставлення до читання в родині, яке спостерігають та засвоюють діти.

Сучасна молодь, що користується юнацькими бібліотеками, усвідомлює важливість книги, читання, тому збирає домашні бібліотеки і рішуче налаштована на передачу дітям любові до них.

Опитування довело, що молодь досить часто обирає видання з психології, культури спілкування, спорту та здорового способу життя.

Виявлено багато нюансів, на які варто звернути увагу бібліотекарям, аби достойно забезпечувати сучасне юнацтво та молодь необхідними матеріалами й заходами, приймати ефективні рішення про шляхи та способи залучення нових читачів до книгозбірні, залишатися модними та цікавими для молодих людей. 

Аналіз результатів показав, що для сільської молоді, де бібліотека є єдиною безкоштовною соціальною інституцією, читання не відійшло на другий план, і не зник інтерес до книг. Комп’ютеризація є лише допоміжним засобом у розвитку читання, а тому, щоб молодь приходила до бібліотек, необхідно створювати належні та комфортні умови праці в них». 

В консультації «Методика формування баз даних ВОЮБ та їх дистанційне використання для задоволення інформаційних запитів користувачів ЦБС» – Ількевич Н.А. – завідувача відділу інформаційно-бібліографічної та консультативної роботи було розкрито основні моменти, а саме: «Бібліографічна база даних – база даних, що містить бібліографічні записи. В нашій бібліотеці вона створена на базі програми «УФД «Бібліотека», де матеріали відображені в різних аспектах, зокрема, за видами документів: книги, журнали, газети, статті з періодичних видань, CDR, електронні документи, архівні документи, довідки, сайти. 

Система дистанційного обслуговування бібліотеки включає в себе:

– віртуальне довідково-бібліографічне обслуговування;

– консультативне обслуговування;

– надання повнотекстових електронних документів.

Для того щоб скористатись цією послугою, потрібно на електронну адресу Волинської обласної бібліотеки для юнацтва (http://vollibr.org.ua), е-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її. ) повідомити своє прізвище, ім’я, по батькові, дату народження, тему запиту. Інформацію буде надіслано на електронну адресу користувача протягом 1– 2 днів».

Цікавими знахідками в організації та проведенні соціокультурної діяльності юнацької бібліотеки поділилась завідувач відділу читальних залів Швай Т. І. в консультації «Використання новітніх технологій – перспективний напрям в обслуговуванні молоді». Вона наголосила: «Використання комп’ютерних технологій дає можливість залучити нових користувачів, створює нові можливості обслуговування, позитивно впливає на популярність бібліотечних заходів, стимулює розвиток творчості та зобов’язує персонал бібліотеки підвищувати свою професійну підготовку. А вивчаючи досвід інших, дослідження та публікації про нові прийоми та методи в роботі бібліотек і, виходячи зі своїх можливостей, упроваджувати їх в практику». Відмітила, що якісно урізноманітнять масові заходи архіви телепрограм з питань історії, літератури, права, екології тощо. Це дає можливість віртуально залучити вчений експертний потенціал, письменників, відомих правозахисників та політиків. 

Про «Позитивний вплив проектної діяльності на розвиток бібліотеки» та з презентацією діяльності успішних бібліотек в рамках програми «Бібліоміст» поділилась своїми думками регіональний представник програми у Волинській області Мах-Мазурок А.О. Вона наголосила на активізації зусиль бібліотек області останнім часом в проектній діяльності. Відмітила результативність цієї роботи, адже майже в усіх ЦБС значно поліпшилась матеріально-технічна база, технічне оснащення, посилився зв'язок з владою, громадськістю, підвищився імідж установ. 

У рамках семінару виступили педагоги, зокрема з темами: «Створення превентивного середовища як шлях запобігання прояву негативних явищ в молодіжному середовищі» Бузко В.М. – директор Прилісненської ЗОСШ І-ІІІ ступеня та вчитель української мови і літератури НВК №9 Луцької міської ради Білик О.П. «Роль педагога у формуванні читацьких інтересів старшокласників». Вони підкреслили важливий вплив бібліотекаря та тісну співпрацю з педагогами у популяризації знань з профілактики матеріалів про куріння, наркотики, СНІД, які мають негативний вплив на формування молодої особистості та використання книги, читання як засобу виховання. 

Учасники семінару централізованих бібліотечних систем, відповідальні за роботу з юнацтвом, в своїх виступах деталізували практичне використання впровадження нових форм і методів в роботі. Вони різнобічно представили їх, наголосили на впровадженні новітніх технологій, які збагатили зміст їх роботи. Було підкреслено важливість в нинішніх умовах оволодіння бібліотекарями технічними засобами, що особливо впливає на імідж професії бібліотекаря, сприяє їх доступу до використання інформаційних ресурсів мережі Інтернет.

У виступі «Роль цільових програм для підтримки юнацького читання» провідний бібліотекар відділу обслуговування Луцької ЦМБ Мельничук С. В. сказала: «На виконання Державної цільової програми підтримки та розвитку читання на період до 2015 року в публічних бібліотечних закладах, бібліотечна система розробила власні цільові програми. Ми впроваджуємо три програми: 

«Ми вибираємо читання» 

«Бібліотека – інформаційний простір» 

«Бібліотека. Територія дитинства». 

Мета програми «Ми вибираємо читання» - привчити дітей, молодь та дорослих до книги. Поступово розвинути у них навички читання і звичку читати. Підтримати обдаровану молодь з метою задоволення її освітніх потреб та творчої самореалізації. Формування інформаційної культури користувачів. Організація бібліотечних заходів, спрямованих на популяризацію книги та читання серед користувачів різних вікових категорій. Участь у акціях з популяризації сучасної української книги.

В її рамках проводилося ряд цікавих масових заходів. В центральній міській бібліотеці для дітей відбувся захід, який в Україні дістав назву «Ніч у бібліотеці». Тематикою вечора були свята українців зимового циклу, які розпочалися 7 грудня на Катерину. В ту ніч бібліотека дихала мистецтвом. Літературні сценки, філософські розмови, розповіді притч, декламування віршів, художня виставка, все це надовго запам'яталося присутнім. Заснути гостям не давали «кулінарні витребеньки», їх частували стравами української кухні: варениками, узваром, пирогами, млинцями. Головною умовою вечора був український одяг, який додавав атмосфері подиху справжніх сільських вечорниць. Присутні були молодь, а це переважно студенти Східноєвропейського національного університету ім. Лесі Українки, а також ряд відомих волинських особистостей.

Договори творчої співдружності були складені зі школами, інститутами ВІЕМом, розвитку людини «Україна», педколеджем, медколеджем «Монада».

Реалізація програми: повернули читанню статус престижного заняття. Підвищився рівень інформаційної культури користувачів. Розширилось коло інноваційних форм і методів масової роботи з користувачами різних поколінь. Створено інформаційно-мультимедійний простір в книгозбірнях.

Друга програма «Бібліотека – інформаційний простір» щорічна, її метою є: 

- створення нової, сучасної моделі публічних бібліотек як повноцінних інформаційно-ресурсних центрів;

- забезпечення інформаційних потреб користувачів бібліотек; 

- надання бібліотечних послуг з використанням Інтернет-ресурсів.

Результати виконання даної програми за 2011 рік: виконане завдання програми по забезпеченню дофінансування проекту «Організація нових бібліотечних послуг з використанням вільного доступу до Інтернету», згідно з якою шість бібліотек ЦБС одержали безкоштовно 15 комп'ютерів з програмним забезпеченням від програми «Бібліоміст» за сприяння Ради наукових міжнародних досліджень та обмінів (ІRЕХ) на суму 73252 грн.

За кошти, що надійшли з місцевого бюджету в сумі 75000 грн. для реалізацій програми, підключено до Інтернет-мережі бібліотеки-філії №11 та № 2 для дітей, придбано модеми, створено локальні мережі в центральній бібліотеці для дорослих, бібліотеках-філіях №5, 6, 10, 11, 2 для дітей. Бібліотечні фонди поповнювались новими надходженнями книг. Було придбано книги на суму 15 тисяч гривень. Зроблено ремонт в читальному залі, підключено сигналізацію в центральній бібліотеці і бібліотеці-філії № 10 та здійснюється щомісячна її оплата.

Третя програма «Бібліотека. Територія дитинства» - щорічна. Мета програми - організація змістовного дозвілля дітей, створення умов для їх творчої самореалізації, забезпечення читацьких потреб, розширення кола спілкування дорослих та дітей; популяризація бібліотеки як найбільш безпечного і корисного місця для перебування дітей у канікулярний період.

В її рамках було проведено ряд масових заходів. Відкрито літні читальні зали в бібліотеках-філіях №5, 6, ЦДБ. З метою реклами бібліотеки із залучення користувачів 1 червня в День захисту дітей на Театральній площі було проведено флеш-моб «Я люблю свою бібліотеку» за участю всіх бібліотек системи.

Було виділено кошти на придбання сувенірів для проведення конкурсів, ігор на суму 14000 гривень. Відкрито ігрові куточки при міських публічних бібліотеках для спільного їх відвідування батьками та дітьми, літні читальні зали.

Ведеться змістовна, дієва, адресна робота бібліотек з організації дозвілля користувачів-дітей, особливо з соціально неблагополучних, багатодітних сімей, дітей з обмеженими можливостями під час вихідних днів та канікул».

Головний бібліотекар відділу обслуговування Ківерцівської ЦРБ у своєму виступі «Використання інтернет-ресурсів в задоволенні інформаційних та дозвіллєвих потреб молоді» поділилась досвідом, вказавши наступне: «Наша бібліотека прагне створювати для читачів максимально комфортне середовище, здійснюємо психологічне розвантаження, відкритий дім для всіх тих, кому потрібна книга. Оновлюємо традиційні форми бібліотечного обслуговування та здійснюємо пошук нових інноваційних, нетрадиційних форм бібліотечного обслуговування.

Для популяризації сучасної української книги проводили зустрічі з письменниками: «Склянка весни з Ольгою Ляснюк», «Поезія торкає струни душі» з поетесою Ніною Горик, зустріч з Володимиром Лисом, презентацію книги Ліни Костенко «Записки українського самашедшого».

Поряд з традиційними формами роботи запровадили нову форму роботи – скайп-зустрічі. Перша наша зустріч «Книга з автографом» відбулась з письменницею Ганною Медвідь.

Перед кожним заходом, який проводиться у бібліотеці чи школі, завжди розвішуємо оголошення, у якому вказуємо форму заходу, день і час проведення. Таким чином, користувачі мають можливість завчасно спланувати свій час, щоб відвідати бібліотеку саме в цей день.

Придбавши мультимедійний проектор запровадили відео-перегляди пізнавального та дозвіллєвого характеру (про етикет та уроки гарних манер). Під час роботи таборів літнього відпочинку наша бібліотека брала активну участь у організації дозвілля школярів. Діти мали можливість подивитися цікаві пізнавально-розважальні, повчальні, добрі та веселі мультфільми. Для школярів демонструвалися дитячі фільми «Три горішки для Попелюшки», «Третій принц».

Про роботу в мережі Інтернет для користувачів бібліотеки було проведено «Урок безпечного Інтернету», під час якого подавалась практична інформація для користувачів, яка допоможе попередити загрози і зробити роботу в Інтернеті корисною та бtext-align: justify;Під час проведення соціологічного дослідження з’ясувалось, що на формування навичок читання пріоритетний вплив мають сімейні традиції, позитивне ставлення до читання в родині, яке спостерігають та засвоюють діти.езпечною». 

У виступі Заступник директора обласної бібліотеки для юнацтва Єфремова А.С., презентувала матеріали «Рекламна діяльність бібліотеки з метою залучення до читання юнацтва» методист з організаційно-масової роботи та менеджменту Бичковська О.В. Ковельської ЦРБ розповіла: «Центральна районна бібліотека постійно перебуває у творчому пошуку. Ефективним засобом для розкриття її можливостей та залучення нових читачів є реклама. Усі структурні підрозділи бібліотеки працюють над тим, щоб гідно представити її ресурси і послуги. 

Інформація про послуги, що їх надаємо користувачам, – ксерокопіювання і сканування, безкоштовний Інтернет – розміщена у вікнах. Оголошення, які містяться у фойє, повідомляють про заходи, що плануються; постійно оновлюємо інформаційний стенд, де подаємо цікаві новини зі світу книг та культури. Тут же діє міні-вернісаж, що представляє роботи учнів школи мистецтв, майстрів художньої вишивки, а також творчість бібліотекарів: ткацтво, писанкарство, фотографію.

Збудити інтерес, заінтригувати, заохотити юнацтво до активнішого читання покликані виставки «Як упіймати мрію?», «Фантастика – вигадка чи наукове передбачення?», «Субкультури: бунт тінейджерів», «Я у світі і світ у мені». Використовуємо і їх сучасний аналог – віртуальні виставки поєднання традиційного (книжкового варіанту) та новітнього (електронного) способів надання інформації на веб-сайті бібліотеки.

Бібліотека активно розвиває партнерські стосунки з молодіжними громадськими організаціями «Центр ініціатив», «Дивосвіт», «Наше майбутнє», що збільшує коло наших користувачів. Співпраця з центром зайнятості, галереєю мистецтв, музичною школою, навчальними закладами міста розширює сферу нашого впливу на учнівську молодь. Прагнучи зацікавити школярів, пам'ятаємо, що вони надають перевагу всьому незвичному, яскравому, а тому плануємо нові для нас, нестандартні форми популяризації читання і бібліотеки серед молоді: бліц-опитування, флеш-моб з пропаганди читання із залученням читачів-волонтерів, конкурс світлин «Читати модно!», відеомандрівки засобами мультимедіа.

Важливим джерелом інформації про бібліотеку, яким залюбки користується молодь, є її веб-сайт, який розповідає про діяльність нашого закладу, подає списки нових надходжень до книжкового фонду, фоторепортажі проведених заходів і анонси тих, що мають відбутися найближчим часом.

Велику молодіжну аудиторію збирають Дні відкритих дверей та Дні інформації, що проводяться бібліотечним клубом «Калейдоскоп професій».

Діяльність бібліотеки широко висвітлюється на сторінках місцевих газет – «Вісті Ковельщини» та «Ковель сьогодні». Це і оголошення, і розповідь про новинки літератури у рубриці «Книжкова вітальня», і тематичні статті, і відгуки про масові заходи. Авторами публікацій, поруч із журналістами і бібліотекарями часто є наші читачі юнацького віку, а це – найкраща реклама бібліотеки!

На різноманітних міських і районних заходах, у яких бере участь бібліотека, розповсюджуємо рекламно-інформаційні друковані матеріали. Інформацію про бібліотеку – її режим роботи, майбутні заходи, тощо – поширюємо через оголошення на інформаційних стендах у навчальних закладах».

Про цікавий досвід щодо налагодження контактів говорила у виступі «Співпраця з громадськістю: крок до успіху» бібліотекар абонементу Старовижівської ЦРБ Солодуха І.В. «Центральна районна бібліотека заявила про себе як осередок бібліотечного краєзнавства та громадської активності за роки незалежності України. Саме за цей період не лише жителі селища, а й району мали можливість познайомитися і зустрітися в її стінах з видатними людьми.

Громадськість селища згуртувалась у вікові дозвіллєві об'єднання, зокрема у клуби за інтересами «Любисток» та «Феміда» об'єдналась учнівська молодь, а в клуб «Золотий вік» ті, кому за п'ятдесят.

У 2011 році ми взяли участь у конкурсі «Організація нових бібліотечних послуг з вільним доступом до Інтернету». До проекту який готували на конкурс залучили широкий загал громадськості району. Додали понад 60 гарантійних листів про співпрацю з громадськими організаціями, підприємцями, навчальними, виховними закладами, соціальними службами району, благодійними фондами, місцевими органами влади. Заручилися підтримкою виконавчої влади. Мабуть, саме тому, що ми зуміли розкрити співпрацю з громадськістю, нам було надано Грант у цьому конкурсі.

Бібліотекарі району активно долучилися до конкурсу «Поповнення фондів сільських бібліотек та активізація їх культурно-просвітницької роботи з дітьми та молоддю» оголошеного Антикризовою гуманітарною програмою Інституту відкритого суспільства та Міжнародним фондом «Відродження». Цей конкурс створено з метою підтримки груп населення, що постраждали від наслідків фінансово-економічної кризи. Від бібліотек Старовижівської бібліотечної системи було відправлено 12 проектів, перевагу надали проекту «Бібліотека – інформація – знання – успіх». Кошти гранту розділились так: для центральної районної бібліотеки – 10000 грн., бібліотеці-філії с. Смідин «Для тебе юнь усі шляхи відкриті» – 5000 грн. та бібліотеці-філії с. Буцинь – 5000 грн. для реалізації проекту «Бібліотека – гарант інтелектуального розвитку дітей і молоді села, його духовного відродження».

Бібліотеки, які вийшли переможцями, освоїли з фонду «Відродження» 20000 грн., з них 2130 грн. - на підписку періодичних видань, решта грошей використана на придбання дитячої та художньої літератури українською мовою, програмової та галузевої літератури. Всього 448 примірників книг.

Установи району співпрацюють і підтримують тісні зв'язки з місцевими авторами, проводять презентації їх творчості. Взамін мають можливість безкоштовно поповнити фонди бібліотек їх книгами. 

Розвиток партнерського співробітництва бібліотеки з іншими установами та організаціями, комерційними структурами, взаємовідносини з органами місцевого самоврядування сприяють зміцненню ресурсної бази, розширенню асортименту бібліотечних послуг, поліпшенню якості інформаційно-бібліотечної діяльності, становленню бібліотеки як соціально-культурного закладу».

Про досвід «Краєзнавча діяльність бібліотеки: актуальні та результативні форми роботи з молоддю», зокрема про використання цікавих та результативних форм роботи ділилась бібліотекар І категорії Турійської РЦБС Уляницька Л.І., яка підкреслила: «Бібліотека формує особистість на грунті історії, культури, традицій народу. Одним із пріоритетних напрямів роботи є краєзнавча діяльність.

В усіх бібліотеках-філіях створено краєзнавчі куточки «У звичаях, традиціях народу ти душу свого краю впізнавай». Користувачі мають можливість ознайомитися із старовинними предметами побуту, вишиванками, одягом, унікальними роботами з бісеру, різьби по дереву, народними звичаями та обрядами.

Вишукуються нові, оригінальні форми популяризації краєзнавчої літератури, збирається фольклорно-етнографічний матеріал, що дає можливість відкрити для себе унікальні лексичні багатства місцевої говірки. Старовинні традиції відроджуються шляхом проведення конкурсів на краще знання колядок, турнірів знавців народних прислів'їв «Золота криниця мудрості», вечорниць, уроків народознавства.

Краєзнавча література відображена у каталозі та краєзнавчій картотеці статей, ведеться аналітичний розпис збірників. Щоквартально видаються поточні бібліографічні списки літератури про Турійський район та списки рекомендованої літератури краєзнавчої тематики. Така діяльність є особливо важлива, адже для користувачів фонди бібліотек є основним джерелом відомостей про рідний край, його історію та сьогодення.

Одним із цікавих напрямків краєзнавчої діяльності бібліотеки є пошукова робота. При районній бібліотеці для дорослих та Купичівській бібліотеці-філії діють краєзнавчі клуби, які займаються пошуково-дослідницькою роботою. Матеріали, знайдені та досліджені учасниками клубів неодноразово використовувалися краєзнавцями.

Краєзнавчі матеріали оформлені в альбоми, тематичні папки, де кожен захід підтверджується світлинами.

Родзинкою бібліотечної роботи є діяльність «Краєзнавчої світлиці».

Бібліотеки району взяли активну участь в обласній краєзнавчій експедиції «Війна пройшла крізь їхні долі» і завдяки цьому провели величезну пошукову роботу. Підсумковим заходом стала організація виставок «З пам'яттю про незабутнє», де було представлено понад 150 експонатів (нагород, листів з фронту, похоронок, документів остарбайтерів, особистих речей воїнів). ЦРБ, яка стала переможцем, отримала 2-ге місце в області.

Започатковано районний проект «Читаємо разом» за книгою В.Лиса «Століття Якова». В рамках проекту було проведено ряд заходів:

• висвітлення матеріалів проекту «Читаємо разом» на сторінках преси;

• презентація книги в колективах організацій для заохочення до читання твору;

• організація міні- виставок за творчістю автора;

• обговорення книги В. Лиса на сторінках районної газети;

• організація районного конкурсу на краще творче представлення ідеї чи уривку з книги у будь якому формат – малюнку, пісні, відтворення уривку з книги, костюмі тощо.

Творча зустріч з автором книги «Століття Якова» В. Лисом відбудеться 11 жовтня 2012 року.

За ініціативи голови районної державної адміністрації О.О.Дишлюка, спільно з колективом районної газети « Народне слово» та з метою підняття іміджу сільських бібліотек-філій започатковано новий краєзнавчий проект історії рідного краю «Село моє, моя прадавняя колиско». Матеріали про своє село та бібліотеку готують сільські бібліотекарі, які почергово публікуються на сторінках районної газети. Цей проект передбачає створення літопису населених пунктів та сприяє відродженню історичної пам'яті українського народу».

«Успішна популяризація книги серед юнацтва на основі договорів та угод» – такою була тема виступу провідного бібліотекаря Корольчук Л.Я. Нововолинської ЦМБ, вона зосередила увагу на основних аспектах: «Діяльність ЦБС спрямована на пізнання, самопізнання, творчий розвиток особистості, навчання та дозвілля, зокрема, молоді і проводиться в чіткій координації всіх зацікавлених інституцій – бібліотеки, школи, центрів і служб для молоді, громадських організацій і установ, органів місцевого самоврядування.

У діяльності бібліотек в тій чи іншій мірі присутні різні види творчих та ділових стосунків, закріплені відповідними угодами про творчу співпрацю. ЦБС співпрацює з:

– міською радою, управлінням юстиції, кримінальною міліцією у справах дітей, центром соціальних служб для дітей, сім'ї та молоді, службою у справах дітей, центром зайнятості;

– освітніми закладами (ЗОШ № 1,2. З, 4, 5, 6, 7, 8, гімназією, обласним ліцеєм, ВПУ, ПТУ № 11, Нововолинським електромеханічним коледжем, факультетом Київської академії міжнародної економіки і міжнародних відносин, факультетом Тернопільського національного економічного університету);

– установами культури (школою мистецтв, Палацом культури, Будинком культури, міським клубом, історичним музеєм);

– засобами масової інформації (часописом «Наше місто», Радіо-Нова, ТТІ);

– громадськими організаціями міста.

Угоди про співпрацю підписуються на початку кожного навчального року в особі директора ЦБС та керівників навчальних закладів. Бібліотека, наголошується в угодах, систематично забезпечує оперативною інформацією про нові надходження літератури до ЦБС дирекцію, педагогічний та учнівський чи студентський колективи, надає можливість користуватись наявним фондом та довідково-бібліографічним апаратом, залучає школярів та студентів до проведення спільних заходів тощо.

З свого боку навчальний заклад зобов'язується сприяти залученню молоді до проведення спільних творчих акцій, екскурсій та бібліотечно-бібліографічних уроків з метою залучення молоді до читання та формування інформаційної культури тощо. Сприяють в цій роботі заступники директорів шкіл з виховної роботи, класні керівники, вчителі-предметники, бібліотекарі.

Реалізація угоди здійснюється відповідно до щорічних планів спільної роботи та координується по потребі сторін» .

Творчим підходом вирізнялись і практичні заняття цього навчання. Устами учасників семінару було висловлено синтез різноманітних думок, а підготовка міні-проектів засвідчила їх бачення свого місця в піднятті іміджу професії та якими формами роботи можна залучити користувача до читання.

Було прийнято підсумковий документ – рекомендації обласного семінару. 

Семінар визнав необхідним:

1. На виконання положень державної Концепції підтримки та розвитку читання на період до 2015 року та згідно Концепції літературної освіти МОН, затвердженої наказом Міністерства №58 від 26.01.2011р., спільно з педагогами області урізноманітнювати засоби бібліотечної роботи щодо активізації залучення школярів до читання як програмових творів, так і літератури для підвищення загальноосвітнього рівня.

2. При комплектуванні бібліотечних фондів, передплаті періодики акцентувати увагу на навчально-освітні та молодіжні видання, електронні ресурси тощо.

3. Розширювати співпрацю публічних бібліотек з державними органами влади, громадськими організаціями, навчально-освітніми установами на основі укладання договорів, угод про співпрацю. 

4. Практикувати проведення районних та активізувати участь в обласних оглядах, конкурсах, Всеукраїнському конкурсі «Кращий читач року», Всеукраїнському тижні дитячої та юнацької книги, літературно-мистецьких акціях до Всесвітнього дня книги, Дня поезії, Міжнародного дня рідної мови, Днів слов'янської писемності і культури та української писемності та мови, Всеукраїнського дня бібліотек з метою формування духу суперництва, професійного зростання бібліотечних кадрів.

5. Під час реалізації проектів програми «Бібліоміст» активізувати діяльність бібліотек та привернути увагу влади та громади до проблем молоді. Практикувати проведення в книгозбірнях різноманітних молодіжних акцій з метою створення позитивного іміджу бібліотеки як відкритої для суспільства інституції.

6. Сприяти задоволенню інформаційних запитів молоді шляхом забезпечення доступу до власних ресурсів та активного дистанційного використання електронної бази даних ВОЮБ для організації індивідуального інформаційного обслуговування користувачів; Днів інформації, Днів спеціаліста; видавничої діяльності; бібліографічного супроводу виставкової діяльності; формування інформаційної культури користувачів; надання послуг із формування бібліографічних списків до курсових, дипломних та наукових робіт.

7. Проводити моніторинг охоплення читанням старшокласників за допомогою класних формулярів. Для формування інформаційної культури, читацької компетентності практикувати прем’єри книжкових новинок, конкурси на кращий відгук про книгу, бенефіси читача, захист читацьких формулярів тощо.

8. З метою залучення до читання проводити екскурсії до книгозбірень, бібліотечні уроки, ув'язуючи їх з нагальними освітніми та виховними проблемами. Організовувати урочисті переведення читачів з дитячих до дорослих бібліотек, розміщувати повідомлення про кращих з них в інформаційних зонах та засобах масової інформації.

9. Практикувати впровадження нових активних та інтерактивних форм: «флешмоб», «інформаційне маршрутне таксі», «печа-куча», «квест», «буккросинг», «ігротека», «жива бібліотека» тощо. 

10. Проводити соціологічні дослідження, розвідки для аналізу ролі книги в житті юнацтва з метою напрацювання відповідних технологій щодо формування мотивації до читання. Практикувати бліц-опитування «Найкраща книга року», анкетування «Книга в твоєму житті» тощо.

11. Працювати над підвищенням професійної компетентності, володіти комп’ютерною технікою, враховуючи нові стандарти та вимоги сучасності, розвивати комунікативність в співпраці з освітніми установами, батьками, громадськими організаціями. Систематично підвищувати інтелектуальний рівень для створення інформаційного потенціалу з метою обслуговування обдарованих дітей. Створювати в бібліотеці комфортне середовище для спілкування молодих користувачів різних вікових груп, професій, соціального статусу. 

12. В 2013 році провести районні, міські семінари, практикуми з роботи з юнацькою категорією користувачів із завідувачами бібліотек-філій. 

Традиційно в кінці семінару було проведено анкетування учасників. Слухачі висловили слова подяки та побажання, та запропонували питання, які варто розглянути на наступному навчанні.

 

Додаткова інформація